Sunday, September 9, 2012

Spinaziesalade met aalbessen


Ik herinner me van heel vroeger dat ik met mijn vader aalbessen schoonmaakte. Hij vond die kleine felrode zure besjes heel lekker en we ritsten ze samen met een vork van het steeltje. Het was een gezamenlijk ritueel, net zoals de koffiepunten keurig uitknippen en inplakken. Het is een warme herinnering en ik moet er altijd aan denken wanneer ik aalbessen zie.
Uit diepe bewondering voor mijn vader durfde ik nooit goed toe te geven dat ik aalbessen eigenlijk te zuur vind. De bessen weten zelfs door een dikke laag suiker nog met al hun zuurheid door te dringen. Nu heb ik echter de beste bestemming voor de rode bes gevonden: in de salade!
Ik maakte zaterdag een salade van wilde spinazie, geroosterde sesamzaadjes, geitenkaas en aalbessen en die was heerlijk!

Mijn inspiratie komt uit Berlijn. Onze laatste avond in Berlijn vierden wij in restaurant “Der hahn ist tot” (Zionskirchstr. 40). Het restaurant is goedkoop maar goed. We aten een viergangendiner voor achttien euro per persoon. Om de kosten te drukken laten ze je zelf je soep opscheppen en de salade moet je zelf dresseren. Je krijgt witte wijnazijn met dragon, balsamicoazijn en olijfolie en je bedenkt zelf hoe je het wilt. In de salade van het restaurant zaten Du Puy linzen, gemengde groene sla en aalbessen. Een grote fles witte wijnazijn met verse dragon en wat olijfolie maakte het af.

Onderstaande salade is mijn eigen vondst.



Een paar handenvol wilde spinazie (de stugge steeltjes verwijderd, in grove stukken gescheurd, gewassen en gecentrifugeerd)
kleine zachte geitenkaasjes
een paar takjes aalbessen
sesamzaadjes (in een droge koekenpan kort geroosterd)
olijfolie
balsamicoazijn/ witte wijnazijn met verse dragon
peper en zout
op de foto’s zie je ook wat tomaat maar die zou ik er buiten laten!

Meng alles door elkaar en klaar.


No comments:

Post a Comment