Thursday, October 27, 2011

Eva kookt over

Op een of andere manier staat er in mijn koelkast altijd wel een halve bak met ricotta. Opgegroeid met de journaalbeelden van scheurbuikkinderen in Ethiopië, kan ik het moeilijk verdragen om eten weg te gooien. Onder de titel “Billen” geef ik op mijn blog “Eva Verwondert” dan ook een recept waarmee je je ricotta tot de laatste lepel kunt opmaken. Die blog zal voortaan worden uitgebreid met een “Eva kookt over”. In “Eva verwondert” blijf ik verslag doen van al die opmerkelijke verschillen tussen Nederlanders en Amerikanen, tussen New Haven en Amsterdam. En in “Eva kookt over” zal ik kookexperimenten optekenen die volgens mijn maatstaven de moeite waard blijken te zijn. Wonend in Amerika moet je zelf brood kunnen bakken omdat het brood hier om te huilen is. Veredelde stopverf is het. Te zoet, te flauw, te fabrieksmatig of krankzinnig duur want heel biologisch. U moet niet schrikken wanneer U hier de volgende combinatie tegen het lijf loopt: Flaxseed Pumpernickel Organic Whole Wheat Bread. De haren beginnen de oksels spontaan te overwoekeren.

Wat is nu het beste recept voor ratatouille? Moeten we die maken zoals Yotam Ottolenghi, Nigella Lawson, Jamie Oliver of Julia Child suggereren, of is Delia Smith onze gids in ratatouille-land? Zijn er basisregels te destilleren uit al die verschillende recepten? Wie maakt het lekkerste brood en voor welke gelegenheid? Hoe haal je de pitten uit een granaatappel? Ik hoop dat “Eva kookt over” een interactief forum zal kunnen worden waarop U, lezer ook tips en adviezen kwijt kunt. En nog veel liever, dat het een uitwisselingsforum wordt voor succesrecepten! Kom maar op met dat lekkere kweeperenjam recept, de beste crêpes Suzette of dé manier om de knapperigste aardappeltjes te bakken!

De pitten haal je gemakkelijk uit een granaatappel door de granaatappel doormidden te snijden en de zaden er met een pollepel uit te kloppen. Daarna moet je wel nog even de vliesjes tussen de pitten uitzeven. Ik vond het een openbaring te leren dat je bakpapier beter nat kunt maken voordat je het in een bakvorm legt. Hierdoor kun je het papier namelijk veel gemakkelijker in de door jou gewenste vorm vouwen. Maar vertel mij nou eens hoe ik voorkom dat mijn brooddeeg aan de plank blijft kleven tijdens het rollen?

Ik zie Nederlanders altijd hun spruiten koken. Tijdens Thanksgiving vorig jaar kreeg ik geroosterde spruitjes voorgeschoteld en dat was erg lekker. Ook in salades doen spruitjes het goed; geschaafd met citroen en parmezaan. Houd “Eva kookt over” in de gaten voor nieuwe recepten die ik lukraak, bij inspiratie, zal plaatsen. Of schrijf je in zodat je mijn blogs per e-mail ontvangt. Dit kun je doen door helemaal onderaan de pagina bij “Follow by email” je e-mailadres in te vullen.

Voor deze week een taartje dat ik op zaterdagavond bedacht. Al bakkende kwam deze creatie tot stand. Echtgenoot vindt hem zo lekker dat ik hem wel durf te plaatsen.

Eva's kokostaartjes

Je hebt hiervoor nodig:

de andere helft van de Pâte Sucrée (die je in de vriezer hebt liggen als je mijn pruimentaart van een paar weken geleden hebt gebakken. Zie onder “Pruimentaart” van 13 oktober het recept), ontdooid.
½ cup slagroom
6 el kokosmelk
4 el suiker (of meer, naar smaak)
1 ½ tl puur vanille extract
1 cup bosbessen en in kleine stukjes gesneden aardbeien
1 ½ cup ongezoete gedroogde kokosflakes
4 of 5 kleine taartvormpjes met ribbelrand en losse bodem (ik koop echt niet voor elk recept een ander bakvorm dus afhankelijk van de grootte die je in huis hebt, kun je meer of minder taartjes bakken).

Rol het deeg uit en druk in de taartvormpjes. Maak uiteraard een opstaand randje want we gaan de taartjes vullen. Laat de taartbodempjes 15 minuten in de koelkast harder worden.

Verwarm de oven voor op 185 graden Celsius. Bak de taartvormpjes in 15 minuten gaar en knapperig. Zet ze apart om te laten afkoelen maar houd de oven aan.

Breng in een pan de slagroom en kokosmelk aan de kook. Verlaag de temperatuur en laat 5 minuten pruttelen. Haal dan van het vuur af en laat het afkoelen. Voeg het vanille extract, de bosbessen, aardbeien en de kokos toe.

Vul de taartbodempjes met dit mengsel en bestrooi royaal met suiker. Bak de taartjes zo’n 25 minuten totdat de kokos licht gekleurd is. De taartjes houden het midden tussen een vruchtentaartje en een kokosmakroon.

1 comment:

  1. Roasted Brussel Sprouts are my favorite!!!! It is the best way to cook them.

    ReplyDelete