Wednesday, July 11, 2012

Nectarine en tomatensalade met basilicumolie


Dit recept komt uit “Vegetarian” van Alice Hart. De combinatie van nectarines en tomaten is verrukkelijk. Serveer deze salade op een grote platte schaal. Deze salade was onderdeel van de lunch die ik zaterdagmiddag met mijn schoonzusje organiseerde naar aanleiding van de verjaardag van mijn schoonmoeder. In de komende week zal ik nog een recept van deze lunch met U delen.



4 rijpe nectarines
12 tomaten (wanneer U geluk heeft kunt U verschillende kleuren tomaten kopen: ik kon dit keer slechts groen-rood gestreepte, oranje en “gewone” pomodori vinden)
paar druppels citroensap
2 el olijfolie
zeezout en peper
2 bollen buffelmozzarella
12 blaadjes basilicum, gescheurd
2 el basilicumolie (recept volgt)
balsamicoazijn

Basilicumolie:

In de keukenmachine stopt U: 3 bossen basilicum (natuurlijk alleen de blaadjes), 1 gepelde teen knoflook, zeezout en peper. Terwijl de motor draait giet U er 200 ml olijfolie bij. Ik had voor de eerste keer het genoegen om een keukenmachine te gebruiken (te leen). Wat gaat het dan snel en gemakkelijk! U kunt natuurlijk ook de knoflook kneuzen in een vijzel met olijfolie en zeezout en peper, de basilicum in kleine stukjes snijden en alles in een vijzel fijnmaken. Een keukenmachine is echter ideaal. Ik hoop dat ik er binnenkort één krijg (!?). Dat zou wel handig zijn: Cato wordt morgen een half jaar en we gaan zo langzamerhand beginnen met babyhapjes! U begrijpt dat ik mij hier bijzonder op verheug? 

Cato in een jurkje dat ik als baby droeg


Salade:
Snijd de nectarines doormidden, verwijder de pit en snijd iedere helft in drieën.

Halveer de tomaten en snijd ze in gelijke stukken.

Leg alles op een platte schaal en besprenkel met citroensap.

Sprenkel er de 2 el olijfolie over en breng op smaak met zout en peper.

Scheur de mozzarella in stukken en leg de stukken tussen de nectarines en tomaten.

Lepel wat basilicumolie tussen de laagjes en naar smaak af en toe wat zout en peper.

Tot slot besprenkelt U de salade met een klein beetje balsamicoazijn.

No comments:

Post a Comment