Tuesday, November 13, 2012

broccolipesto



Nooit eerder was het startpunt voor een maaltijd een babyhapje! Ik wilde mijn dochter graag broccoli geven en met deze pesto is die missie geslaagd. Met of zonder pasta is dit een zeer geschikt hapje voor een kind vanaf ongeveer zeven/acht maanden. Ik zou wat minder Parmezaanse kaas in de portie van het kind doen. Oh, en had ik al gezegd dat het ook heel lekker voor de ouders is!

Nadenken over het avondeten begint doorgaans al in de ochtend. Ik vind het soms best lastig om voor zowel Echtgenoot en mijzelf en mijn dochter van tien maanden elke dag weer een lekkere maaltijd te verzinnen. Het valt gewoon niet altijd mee om gezond en lekker te koken. En eten halen is met een klein kind geen optie. Ik wil weten wat er in het eten zit dus ik kook altijd zelf. Het allerfijnst is het wanneer het avondeten zo kan worden gemaakt dat het ook geschikt is voor mijn dochter. Bijvoorbeeld de risotto met geroosterde pompoen. Voor mijn dochter prak ik de stukjes pompoen door de risotto. Voor Echtgenoot en mijzelf dien ik de risotto op met stukken feta en bieslook. Het recept van broccolipesto met pasta is ook al zo fijn.

1 broccoli, schoongemaakt en in kleine roosjes
1 el boter
1 el olijfolie
½ ui, fijngesneden
1 teen knoflook, fijngesneden
peper of gedroogde rode peper (later op eigen bord toevoegen want te scherp voor een baby)
4 el slagroom of klein gesneden stukjes verse meikaas
Parmezaanse kaas, geraspt (de portie voor de baby met weinig of geen Parmezaanse kaas maken)

Kook de broccoliroosjes gaar en giet af.

Verhit de boter en olijfolie in een koekenpan en fruit de fijngesneden ui in een minuut of zeven zacht. Voeg dan de knoflook toe en bak nog twee minuten. Vervolgens bak je de broccoli nog een paar minuten mee. Breng nu op smaak met zout en peper.

Doe het broccolimengsel nu over in een foodprocessor en maal fijn. Het mengsel is nu een beetje droog. Breng de broccolipesto op smaak en maak het smeuig door er een beetje room of meikaas aan toe te voegen, eventueel nog een klontje boter en wat Parmezaanse kaas. 

Eet deze "pesto" met pasta. 

No comments:

Post a Comment