Tuesday, February 12, 2013

Daube d’ Eva en pastinaakpuree


Gisteravond kookte ik een heel lekker hapje. Zomaar, uit het blote hoofd. Beetje knutselen in de keuken. Vast geïnspireerd geraakt door Masterchef. Bent U ook zo’n fan van Masterchef? Elke avond kijk ik ademloos toe hoe de kandidaten in vijf minuten tijd boodschappen doen in “the pantry” om dan vervolgens binnen drie kwartier een subliem gerecht voor te zetten aan de jury. Hun mystery box bevat rustig een zee-egel of levende garnalen maar zij gaan onverschrokken te werk. De fantasie van de kandidaten is werkelijk adembenemend. Ik denk dat Becky gaat winnen maar ik heb ook wel een zwak voor Monti (Carlo, zo heet ze echt!). Monti draagt namelijk een hele mooie kleur lippenstift, heeft een leuke haardracht én maakt ook nog eens een hele lekkere soufflé. En dat kan lang niet iedereen zeggen.

Zo vindingrijk als bij Masterchef is mijn gerecht niet maar het was wel heel lekker. En bovendien zie ik die kandidaten nóóit koken met een huilende baby hangend aan hun been. Dan toch liever een gillende Gordon Ramsay.

Wat ik deed was het volgende. Ik kocht 250 gram bio rundvlees (hachee/goulashvlees), sneed dat in blokken en marineerde dat in een glas rode wijn, een takje tijm, een laurierblad, twee tenen knoflook en een in tweeën gedeeld ui. Ik dekte het vlees af met wat plasticfolie en zette het in de koelkast. Toen ging ik bellen met mijn beste vriendin, stofzuigen, heel veel boterhammen met kaas en vegetarisch gebraden gehakt eten en toen ging ik verder met koken.

Ik haalde het vlees uit de koelkast, bewaarde de wijn met de kruiden en depte het vlees enigszins droog. Toen deed ik een flinke lik boter in mijn Creuset-pan. Ik bakte het vlees rondom bruin, haalde het vlees uit de pan en bakte een uitje en knoflook aan. Vervolgens voegde ik wat in reepjes gesneden bacon toe en een in grove stukken gesneden winterwortel. Vervolgens ging het vlees terug in de pan, zette ik het vuur wat lager en deed ik er schep bloem bij. Ik mengde alles goed door elkaar en bracht het op smaak met zout en peper. Vervolgens goot ik de wijn met de kruiden (de tijm en het laurierblad) in de pan, samen met een kop runderbouillon. Ik schilde twee pastinaken en een meiknol, sneed ze in grove stukken en voegde ze aan het stoofpotje toe. Op laag vuur stoofde ik het vlees en de groenten in twee uur gaar. Twintig minuten voor het opdienen schilde ik een bodempje aardappelen (klein kilootje) en dat bracht ik aan de kook. Toen de aardappelen gaar waren en afgegoten, voegde ik de bij het vlees gegaarde groenten aan de pan met aardappelen toe. Dit werd een stamppotje van aardappel, pastinaak, meiknol en winterwortel. Ik maakte de puree smeuiig met een schepje jus. En zo zaten wij, praktisch met bord op schoot, naar Masterchef te kijken!

Ps: dochter (vandaag precies dertien maanden) vond de stamppot heerlijk!  

No comments:

Post a Comment