Monday, February 4, 2013

Noord-Afrikaanse stoofpot met pompoen en kikkererwten



In zes maanden tijd vergaarde ik negen nieuwe kookboeken. Twee ervan kreeg ik: “het Nederlands Bakboek” (geweldig) en “Lekker Joods” (over de Joodse eetcultuur, nu als tentoonstelling te zien in het Joods Historisch Museum). Gisteren kocht ik “Veg!” een vegetarisch kookboek van Hugh Fearnley-Whittingstall. Ik kon het niet weerstaan. Elk gerecht in het boek wilde ik direct maken en opeten. En dat is natuurlijk de beste aanleiding om een kookboek te kopen. En dan nog vind ik dat ik eigenlijk te weinig kookboeken heb. Ik zou wel elke week een nieuw kookboek willen kopen! Maar helaas zou ik dan écht failliet gaan. 

Als je het mij vraagt zou er best wel wat beter geredigeerd mogen worden in kookboekenland dus ik zou zeggen: “culinaire uitgevers van Nederland, stuur mij Uw boeken en ik zal proefkoken en lezen!”

Nu zit ik aan tafel, mijn dochter is in slaap gevallen op de bank en er staat een Noord-Afrikaanse stoofpot met pompoen en kikkererwten op het vuur. Het ruikt zalig (en is ook heel zalig gebleken!). Is het niet fijn om al je eten in één pot te kunnen stoppen en dan te eindigen met een heerlijk gerecht én zonder al te veel afwas? Soms (nee, eigenlijk vaak) denk ik dat ik kookboeken lezen leuker vind dan koken...Makkelijk en snel is in ieder geval zéér aan mij besteed! Ik deel direct het recept.

2 el zonnebloemolie
2 grote uien, in blokjes
2 teentjes knoflook, fijngesneden
1 stengel bleekselderij, fijngesneden
1 tl versgemalen zwarte peper
1 tl kurkuma
½ tl kaneel
½ tl gemberpoeder
100 gr rode linzen
400 gr kikkererwten uit blik, afgegoten en afgespoeld
8 draadjes saffraan, geroosterd en fijngemalen
500 ml tomatensaus of passata
flinke handvol peterselie, grof gesneden
grote bos koriander, grof gesneden
300 gr pompoen
1,2 liter groentenbouillon
1 laurierblad
50 gr vermicceli, orzo of een andere kleine pastavorm
dadels voor erbij (indien gewenst)

Verhit de olie op middelhoog vuur in een grote pan. Voeg de ui toe en bak tot deze net goud begint te kleuren. Draai het vuur middellaag en doe de knoflook, bleekselderij, peper, kurkuma, kaneel en gember erbij. Bak een paar minuten mee.

Voeg nu de linzen, kikkererwten, saffraan, tomatensaus, peterselie en ongeveer de helft van de koriander toe. Laat op laag vuur vijftien minuten koken.

Schil intussen de pompoen en verwijder de zaden. Snijd in grove stukken.

Doe in de pan, samen met de bouillon en het laurierblad. Leg het deksel erop en laat een half uur zacht koken. Voeg de pasta toe en kook tot deze gaar is. Breng op smaak met zout en peper.

Dien meteen op, bestrooid met de rest van de koriander en met een paar dadels, als je dat wilt.





No comments:

Post a Comment