Friday, February 17, 2012

Courgettesoep met tofucroutons


Eerder deze week schreef ik in mijn blog “Valentijnsdag” over mijn nieuwste culinaire obsessie (http://evaverwondert.blogspot.com/): Het kookboek van Heidi Swanson “Super natural every day”. Deze kok uit San Francisco maakt hele lekkere en simpele vegetarische gerechten. Veel ingrediënten die zij in dit kookboek gebruikt zijn typisch voor de gezondheidsbewuste milieuvriendelijke eters die ik ook hier aan de Oostkust veel zie. Sinds ik van Amsterdam naar New Haven ben verhuisd eet ik veel meer quinoa, rolled oats, farro, barley, wheat berries en bulghur. Ik ben gaan bakken met spelt, amandelmeel en volkorenmeel en ben veel meer noten en zaden, gedroogd fruit, linzen en verschillende bonen gaan eten. In vijf minuten maak ik mijn eigen ontbijtmuesli met havervlokken, tarwekiemen, zonnebloempitten, gehakte hazelnoten, walnoten en gedroogde abrikozen, rozijnen en dadels. Ik voeg daar ook gedroogde appelringen aan toe maar ik weet niet of ik U dit wil adviseren. Het lijkt meer een rare persoonlijke obsessie. Al deze producten schep ik uit grote containers in de biologische supermarkt. Het aanbod is geweldig en goedkoop: ooit Chia zaden gegeten? Heus niet alleen geitenwollensokkentypes doen aan dit gebruik. Ik beschouw mezelf in ieder geval niet als een geitenwollensok en Heidi is dat – getuige de foto op de achterflap – ook niet. Toegegeven, het klinkt allemaal vreselijk: tarwekiemen (wheat germs) en havervlokken. Maar het is lekker en gezond en daar gaat het om. U kunt dus gewoon Uw okselhaar blijven afscheren en hoeft echt niet meteen de televisie de deur uit te doen.

Inmiddels heb ik verschillende gerechten uit haar kookboek gemaakt (rye soda bread, white bean spread, a simple pot of beans, broccoli gribiche) en bereidde ik al twee keer deze zalige soep. Wees niet bevreesd, alle ingrediënten zijn ook in Nederland gewoon te koop. Mocht U onverhoopt moeite hebben met het vinden van die kleine gele courgettes dan kunt U ook de groene gebruiken. Aangezien de gele courgettes kleiner zijn zult U dan de hoeveelheid iets moeten aanpassen.
Ik marineerde mijn tofu altijd in sesamolie, knoflook, gember en sojasaus maar kreeg ze nooit knapperig gebakken. Heidi maalt niet om het op smaak brengen van tofu maar schept er slechts een eetlepel olijfolie en wat zout bij en mengt dit alles goed. Daarna bakt ze de blokjes knapperig. Dit lukt alleen wanneer je de pan goed warm maakt en de tofu vijf minuten laat bakken op één kant voordat je de blokjes omdraait en ze in drie tot vier minuten aan de andere kanten goudbruin bakt.


Voor zes personen:
225 gr extra stevige tofu, in blokken van een centimeter
fijn zeezout
1 flinke el rode Thaise curry pasta
3 el olijfolie + iets voor de tofucroutons
3 grote sjalotjes, gehakt
680 gr gele of groene courgettes (ongeveer vijf gele) in twee centimeter grote stukken gesneden
340 gr aardappelen, ongeschild in kleine blokjes
4 tenen knoflook, fijngehakt
475 ml groentebouillon
415 ml kokosmelk

Bereid de tofucroutons zoals hierboven beschreven.

Maak een papje van de rode curry pasta en de olijfolie. Verhit de pasta in een soeppan op middelhoog vuur tot ze begint te geuren, ongeveer een minuut. Voeg dan de sjalotjes toe en bak tot ze zacht zijn. Voeg de courgette en aardappel toe en laat ze enigszins gaar worden. Doe er dan de knoflook, de groentebouillon en de kokosmelk bij en laat zachtjes pruttelen. Breng aan de kook, verlaag dan het vuur en laat pruttelen tot de aardappelen gaar zijn (ongeveer een kwartier).

Proef en breng eventueel op smaak met extra rode currypasta of zout. Dien op met de tofucroutons.

No comments:

Post a Comment