Friday, March 9, 2012

Appelgranola

Het komt natuurlijk door het prachtige zonlicht aan de Oostkust dat ik zo van de ochtenden ben gaan houden. Rond half zes ‘s ochtends wordt het hier licht en, ook als het stervenskoud is, schijnt de zon. Het is een stuk makkelijker om vroeg op te staan wanneer het licht overdadig door je dakraam naar binnen schijnt. Het kan ook mijn dochter van acht weken zijn die maakt dat ik zo vroeg uit de veren ben. Zij houdt van een lekker tijdig ontbijt. Hoe het ook zij, de ochtenden zijn mij bijzonder lief. En ontbijt, tsja ontbijt. Ontbijt is bijzonder. Niet vanwege het idee dat je moet ontbijten als een keizer, moet lunchen als een koning en moet dineren als een bedelaar. Ik leef van maaltijd naar maaltijd en dineren als een bedelaar spreekt mij derhalve volstrekt niet aan. Nee, ontbijt is bijzonder omdat het de enige maaltijd van de dag is waarbij je een kop dampend warme koffie kunt drinken. Het liefst een cappuccino. Sinds ik lactosevrije melk heb ontdekt kan ook ik ‘s ochtends weer cappuccino’s drinken en dat maakt de ochtenden nog zaliger. Nu kunt U zeggen dat bij iedere maaltijd koffie gedronken kan worden maar dat is simpelweg niet waar. Niets is zo goor als om iemand te zien lunchen met twee witte boterhammen met Holtkamp kroketten en een kop koffie. Dat is een onplezierige combinatie. Of nog erger: een maaltijdsalade en een kop koffie.

Het ontbijt biedt zo’n breed scala aan zaligheden: volle yoghurt met fruit, wentelteefjes, blueberry pancakes, dikke plakken volkoren brood met boter en kaas en natuurlijk eieren. Eieren zijn een fantastische uitvinding. In mijn droomwereld zou ik het liefst aan de rand van een waanzinnige stad wonen (Parijs, Amsterdam, Berlijn, vul maar in) met een grote tuin waar ik mijn eigen groenten en fruit kan verbouwen, mijn eigen energie kan opwekken en waar ik mijn eigen eieren kan rapen van mijn drie kippetjes. ‘s Ochtends vroeg bij dauw zou ik dan in pyjama en op kaplaarzen door mijn tuin lopen om daar wat pruimen uit mijn bomen te trekken, zijdelings verveine af te knippen voor een lekkere pot thee en een paar eitjes te rapen. Ik heb dan inmiddels lang golvend haar, een glanzende blos op de wangen en mijn benen zijn tien centimeter langer. Voorlopig moet ik het echter doen met zelfgeplante tuinkers op een bordje op mijn aanrecht. Een goed ontbijt biedt troost.

Amerikanen “hebben iets” met granola. Ik vermoed dat Nederlanders het cruesli noemen. Hoewel dat toch volgens mij niet helemaal de lading dekt. Er komt veel meer bij granola kijken dan wat knapperige havervlokken in een verdrietige bak magere yoghurt. Ik denk daar vaak aan. Waarom wordt dat nog verkocht, magere yoghurt? Magere yoghurt is zoiets als 30+ kaas of Becel light: je kunt jezelf net zo goed direct voor de trein werpen. Waarom doet een mens zichzelf zoveel ellende aan? En dat terwijl de dag nog moet beginnen! Ik word er weemoedig van.
Ik maakte drie dagen geleden deze granola en elke ochtend word ik gelukzalig wakker met het besef dat mij weer een heerlijk ontbijt staat te wachten.
Maak dit gerecht in een ruim bakblik of een lasagneschotel.

5 medium grote appels (welke U maar lekker vindt), geschild en in stukken gesneden
2 el citroensap
3 el suiker
2 el maizena
1 tl kaneelpoeder
een snufje zout
8 el ongezouten boter
¼ cup (60 ml) honing (ik zou zeggen dat vier eetlepels ook goed is)
½ cup bloem (ongeveer 75 gram) Maakt U zich niet al te veel zorgen over precieze hoeveelheden. Dat doet dit gerecht namelijk zelf ook niet.
2 cups havervlokken (150 gram/180 gram)
½ cup amandelschaafsel (vier eetlepels)
½ cup gezoet of ongezoet kokossschaafsel (vier eetlepels). Ik gebruikte ongezoet.



Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius (400 F). Meng de stukken appel met de citroensap, de suiker, de maizena, het zout en het kaneelpoeder tot ze allemaal met een laagje zijn bedekt.

Smelt in een pannetje de boter en de honing. Voeg de bloem, de havervlokken, de amandelen, de kokossnippers en weer een snufje zout toe. Er vormen zich nu grote brokken.

Verdeel over het appelmengsel en zet 45 tot 55 minuten in de oven. De appels moeten zacht zijn en een beetje borrelen. Bij mij werden de havervlokken al na tien minuten bruin zodat ik de schotel de rest van de baktijd heb bedekt met een stuk aluminiumfolie.

Laat de granola tot kamertemperatuur afkoelen en bewaar in de koelkast voor Uw ontbijt in de ochtend.

No comments:

Post a Comment