Monday, March 19, 2012

Zomerse minestrone


Het is weer maandag dus het is Meatless Monday (one day a week, cut out meat). Dat treft, want ik heb zojuist weer een nieuw kookboek gekocht. Dit keer “Vegetarian” van Alice Hart. Dit kookboek trok mijn aandacht omdat ik steeds minder graag vlees eet. En natuurlijk vanwege de mooie foto’s, de lekkere gerechten en omdat ik verslaafd ben aan kookboeken!

Mijn smaak is een beetje aan het veranderen. Dat is begonnen toen ik, tijdens mijn zwangerschap, een stuk kip klaarmaakte. De kip was een gelukkige scharrelkip geweest (dat spreekt voor zich). Ik werd er alleen tijdens het bereiden al een beetje beroerd van. Ik vond dat de kip stonk. Rauwe kippen stinken wanneer ze dood zijn. Vroeger droomde ik dus over steak tartare, bloederige biefstukken en filet américain. Nu droom ik alleen nog maar over filet américain. En sappig pekelvlees op een knapperig wit puntje...Gij ziet, ik ben langzaam aan het transformeren. Voor vandaag een heerlijke soep losjes geïnspireerd op mijn nieuwe vegetarische kookboek. Alice Hart schrijft dat je de slagroom ook weg kunt laten. Ik ben het daar niet mee eens: zonder de slagroom wordt het een groentesoep als elke andere. Mét de slagroom is de soep zijdezacht en verrukkelijk. U kunt de koetjes en schaapjes en kippetjes dus gerust onaangetast in de wei laten staan!


Voor vier personen:
2 el olijfolie
2 tenen knoflook, fijngehakt
2 sjalotjes, fijngehakt
2 stronken bleekselderij, fijngehakt
1 venkel, fijngehakt
1 handvol doperwten
1 handvol sperziebonen
1 half bosje groene asperges, in stukken gesneden
1 liter groentebouillon
een handvol verse munt
1 kopje slagroom
4 el pesto

Verwarm de olijfolie in een grote soeppan en bak de knoflook, sjalotjes, selderij en venkel tot ze zacht zijn. Dit duurt ongeveer tien minuten.

Voeg vervolgens de helft van de doperwten, sperziebonen en asperges toe en kook ze vijf minuten terwijl je roert. Voeg dan de bouillon toe, breng aan de kook en laat de soep vijfentwintig minuten pruttelen.

Voeg vervolgens de andere helft van de groenten toe en kook nog vijf minuten. Haal de soep dan van het vuur en voeg de munt en de slagroom toe. Ik vond dat de soep verder geen zout of peper nodig had.

Dien de soep op met een lepel pesto.

No comments:

Post a Comment