Saturday, April 7, 2012

Challah brood

Ik heb mijn gevlochten challah brood (challe) net uit de oven gehaald en ik ben er zo enthousiast over dat ik er nu al over schrijf. Er is werkelijk niets dat zo’n voldaan gevoel geeft – op culinair gebied – als een geslaagd brood. Dit brood is prachtig gerezen (drie keer), goudbruin en ziet er fantastisch uit. Challe wordt traditiegetrouw gegeten tijdens de sjabbat en op Joodse feestdagen. Het is een brood met eieren en suiker en doet een beetje denken aan brioche (maar dan lekkerder).

Ik durfde er een hele tijd niet aan, aan brood bakken. Het leek me erg moeilijk en bovendien hield ik nooit zo van mijn handen vies maken. Mijn eerste voorzichtige schreden op broodbakgebied deed ik dan ook met recepten waarbij het niet nodig was om met de hand te kneden. Ik kan me dat nu nauwelijks nog voorstellen omdat ik tegenwoordig het liefst tot mijn ellebogen in het brooddeeg sta. Het ene brood is nog niet gebakken of ik ben alweer verwoed aan het zoeken naar een nieuw recept. Dit brood wilde ik graag voor de paasbrunch maken omdat challah brood het lekkerste brood is om wentelteefjes van te bakken. Dat geeft me vandaag heerlijk vers brood en dan kan ik er morgen wentelteefjes van bakken. In Amerika wordt voor French toast (wentelteefjes dus) bijna altijd challah brood gebruikt. Het recept dat ik maakte komt van Smittenkitchen. Het doet me bijzonder veel genoegen om te zien dat mijn vlecht veel beter is gelukt dan die van Deb (de schrijver en kokkin van Smittenkitchen). Ik weet dat dit heel kinderachtig is van mij.
Dit recept levert twee grote broden op (één brood om direct af te bakken en één om in te vriezen).

1 ½ pakje droge gist (1 ½ el)
1 el en 100 gram suiker
118 ml olijfolie of een andere plantaardige olie (ik heb canola olie gebruikt)
5 grote eieren
1 el fijn zout
1000 gram bloem
70 gram rozijnen (je kunt de challah ook zonder rozijnen bakken) per challah, geweld in heet water en afgegoten
maanzaad of sesamzaad om het brood mee te bestrooien (optioneel)

1. Meng in een grote kom de gist, een eetlepel suiker en 415 ml handwarm water.

2. Meng de olie door het gistmengsel en dan één voor één vier eieren, 100 gram suiker en het zout. Voeg de bloem geleidelijk toe. In eerste instantie kun je de bloem er gewoon doorheen roeren. Je merkt het vanzelf als je verder moet met handmatig kneden. Het is het lekkerste brooddeeg ter wereld om te kneden. Heel zacht en elastisch!

3. Stort het brooddeeg op een werkblad met wat bloem en kneed tot het deeg zacht en soepel is. Maak de grote kom schoon, vet de kom in met wat olie en doe het brooddeeg terug in de kom. Bedek de kom met huishoudfolie en laat het deeg een uur op een warme plek rijzen (het deeg verdubbelt in grootte). Na een uur boks je het deeg naar beneden (oh, hoe heerlijk!), bedek je de kom opnieuw en laat je het deeg weer een half uur rijzen.

4. Meng dan de rozijnen door het deeg (als je die tenminste wilt gebruiken) en dan begint de pret. Ik gebruikte dit YouTube filmpje om erachter te komen hoe je een challah brood vlecht.

http://www.youtube.com/watch?v=WCivWDh2dTc

Je verdeelt het brooddeeg in tweeën: het worden immers twee broden.

Neem de helft van het deeg en vorm hiervan 6 ballen. Van die ballen maak je vervolgens lange ronde repen/snaren (echt, bekijk filmpje!). Die zes repen kneed je aan de bovenkant aan elkaar zodat je brood op een waaier lijkt. Je zult merken dat het deeg zo elastisch is dat je snaren telkens weer in elkaar krimpen. Je kunt het deeg heel gemakkelijk weer uitrekken, ook wanneer je al aan het vlechten bent! Nu begint je mantra: de reep deeg aan de rechterkant sla je over twee repen, onder de volgende reep en over de laatste twee repen. Telkens weer begin je met de uiterste rechterreep, twee keer over, één keer onder, twee keer over. Het is echt kinderlijk eenvoudig. Wanneer je klaar bent met de ene kant dan draai je het brood om zodat je ook de andere kant mooi kunt vlechten. Het is namelijk een beetje jammer om de “bovenkant” zo lelijk te laten. Maak je tweede brood op precies dezelfde manier.

5. Vet een ovenplaat in met wat olie en leg je brood erop. Je kunt beide broden ook tegelijkertijd bakken maar houd er rekening mee dat de broden nog flink zullen rijzen dus houd voldoende afstand tussen de broden.

6. Klop het vijfde resterende ei los en wrijf de beide broden in met het eimengsel. Je kunt de broden nu invriezen (of één daarvan) of je laat ze nog een uur rijzen. Ik heb één brood ingevroren en één brood op de ovenplaat in de koelkast gezet om het brood nog eenmaal langzaam te laten rijzen.

7. Verwarm de oven voor op 190 graden Celsius. Wrijf het brood nogmaals in met het ei. Bestrooi het brood nu met sesam- of maanzaad. Wanneer je het ingevroren brood wilt afbakken, moet je het brood vijf uur van tevoren uit de vriezer halen.

8. Bak het brood in het midden van de oven in een half uur tot veertig minuten goudbruin. Laat afkoelen op een rooster.




noot: onze Deb raadt je aan om je brood in ieder geval één keer van het drie keer rijzen in de koelkast te laten plaatsvinden. Het rijzen in de koelkast levert een diepere smaak op. Laat het brood wel weer op kamertemperatuur komen voordat je verder gaat met het recept.

Een recept voor wentelteefjes vind je op: http://evaverwondert.blogspot.com/search/label/wentelteefjes

No comments:

Post a Comment