Friday, April 6, 2012

Eiersalade op Ons Dagelijks Brood

Een paar dagen voor Pasen en mijn beide camera’s zijn kapot. Altijd vervelend maar nu wel zeldzaam slecht getimed. Had ik eindelijk een excuus gehad om mijn blog vol te gooien met foto’s van zelfgeboetseerde roomboterlammetjes, paaspoppetjes van brood die een gekookt ei vasthouden, paasstollen en een huis vol narcissen. Helaas. Dan kan ik dus maar beter een gerecht maken dat toch niet zo fotogeniek is. Eiersalade.

Als ik Heidi Swanson mag geloven (ik schreef al vaker over deze chef) dan zijn er heftige haters en liefhebbers van eiersalade. Dat wist ik niet. Ik ben uiteraard weer een liefhebber. Ook van de ordinaire eiersalade met mayonaise en augurk. Met mayonaise maak je apenhersenen nog smakelijk. Toch komt de allerlekkerste eiersalade ter wereld (hoewel mayonaiseloos) van de charmantste der restaurantketens: Le Pain Quotidien. Ze serveren hem op een tartine (een dik afgesneden volkoren boterham), en versieren hem met ansjovis en dun gesneden plakjes radijs. Het is de romigheid van die eiersalade in combinatie met die zoute ansjovis die hem zo ontzettend lekker maakt.

Onderstaand recept is mijn poging om deze eiersalade na te maken.

6 hardgekookte eieren
3 el olijfolie
2 el kappertjes, afgespoeld
1 handvol peterselie, fijngehakt
zeezout en peper
wat ansjovis uit blik
bosje radijs

Pel de eieren, snijd ze doormidden en prak de eidooiers fijn met een vork. Het eiwit snijd je in kleine stukjes. Meng de fijngemaakte eidooiers en het fijngehakte eiwit in een kom en voeg de olijfolie toe. Voeg dan de kappertjes en de peterselie toe. Roer goed door. Breng op smaak met zout en peper.

Schep de eiersalade op een dik afgesneden volkoren boterham en leg er een paar ansjovisjes en dunne plakjes radijs op.

Het is ook lekker om een beetje yoghurt te gebruiken in plaats van olijfolie.

No comments:

Post a Comment