Tuesday, April 3, 2012

Heerlijke venkel uit de oven

Zaterdagavond aten Echtgenoot en ik catfishfilet met venkel naar een recept van Tom Aikens uit “Zilt, het ultieme viskookboek”. Aikens gebruikt scholfilets. Scholfilets worden in Amerika niet verkocht. Althans niet door Whole Foods omdat ze niet in nabijgelegen wateren zwemmen. Het is overigens ook niet verstandig om al te vaak schol te eten. De schol was lange tijd overbevist.

Wist je trouwens dat een schol na de geboorte eerst rechtop zwemt? Na ongeveer zes weken ontwikkelen ze zich tot platvissen. Eén van hun ogen groeit dan naar de rechterkant zodat beide ogen zich rechts bevinden. Dat vind ik zo schattig dat ik niet eens meer schol wil eten. Het grappige is dat ik nu ook helemaal geen recept voor vis wil geven maar voor de venkel die ik erbij at. Die venkel was zo ongelooflijk lekker dat ik het recept graag deel.
Dit onderstaande gerecht kun je uiteraard eten met wat gegrilde vis maar dat hoeft niet. Het is hoe dan ook een zalig bijgerecht.

vier venkelknollen, elk in kwarten gesneden
100 ml olijfolie
1 tl gehakte tijm
1 tl gehakte rozemarijn
2 laurierblaadjes
sap en geraspte schil van 1 citroen
4 teentjes knoflook, ongepeld, in de lengte gehalveerd
¼ theelepel gemengd venkel- en komijnzaad, in een vijzel fijngestampt (eerlijk gezegd vind ik dit dus veel te veel moeite voor zo’n klein beetje! Ik heb gewoon een mespuntje komijnzaad gebruikt)
zeezout en peper

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius en zet er een kleine braadslee in om vast warm te laten worden.

Breng een pan water aan de kook en blancheer de stukken venkel in vijf minuten, tot ze een beetje zacht zijn.

Giet de venkel af en laat de venkel op een stuk keukenpapier uitlekken. Doe de venkel vervolgens in een kom.

Voeg de olijfolie, de kruiden, het sap en de schil van de citroen, de knoflook, de venkel- en komijnzaad en peper en zout aan de kom toe. Meng alles goed. Schep het mengsel in de braadslee en zet die vijftien minuten in de oven tot de venkel goudbruin is. Ik heb de venkel nog twee minuten onder de gril gezet.

No comments:

Post a Comment