Thursday, August 2, 2012

Clafoutis aux pruneaux



Omdat dit nu eenmaal beter klinkt dan pruimenclafoutis! Ach, de titel klopt eigenlijk helemaal niet omdat ik in deze heerlijke taart behalve pruimen ook abrikozen en nectarines verwerkte. Het zomerfruit is op dit moment zo smakelijk dat ik altijd veel te veel koop en dan vervolgens het risico loop dat de helft bederft voor ik aan het eten ervan toekom. En dan is er nog mijn volgende makke: ik koop etenswaren omdat ze er mooi uitzien (ik heb nu zwarte sperziebonen in de koelkast liggen) maar ik wil ze natuurlijk niet in de vuilnisbak moeten gooien. Een clafoutis is altijd een goede manier om fruit op te maken. Het is een taart die je maakt in een ovenschaal. Het beslag is zo dun als pannenkoekenbeslag. De taart mag/zal er uit zien als een DIY (Do it yourself) of zoals Amerikanen het zo graag noemen “artisanal”. In Nederland noem je dat rustiek. Deze taart laat zich gemakkelijk in een vakantiehuisje maken in een keuken met weinig spullen (hoewel je natuurlijk wel een oven nodig hebt). Mijn clafoutis van vanmorgen is er wel heel rustiek uitgekomen. Dat krijg je ervan als je tegelijkertijd een baby moet troosten en koffie moet drinken. Hij ziet er niet uit maar hij smaakt heerlijk. 

zoveel “stone fruit” als je in de ovenschaal kunt proppen (abrikozen, pruimen, perziken, nectarines)
boter om je ovenschaal mee in te vetten
3 eieren
½ cup bloem (75 gram) bloem en een beetje extra om de ovenschaal mee te bepoederen
½ cup suiker (100 gram)
snufje zout
¾ cup slagroom (180 ml) (ik gebruike lactosevrije melk)
¾ cup melk (180 ml) (ik gebruikte lactosevrije melk)
een scheutje vanille extract
poedersuiker om over de clafoutis te strooien (had ik niet in "huis")

Verwarm de oven voor op 185 graden Celsius.

Vet de ovenschaal in met boter. Doe wat bloem in de ovenschaal en schud de schaal zodat alle kanten met een dun laagje bloem bedekt worden. Schud de overtollige bloem weg.

Snijd de vruchten doormidden. Verwijder de pit en leg ze met de snijkant naar beneden in de ovenschaal. 

Klop drie eieren los in een grote kom. Voeg de bloem toe tot je een glad mengsel hebt. Voeg dan de suiker, het zout en wat vanille toe. Vervolgens de melk/slagroom erbij en roeren tot je een mooi glad dun beslag hebt.

Giet het beslag over de vruchten en bak de taart in 40/45 minuten gaar en goudbruin. Wanneer je een satéprikker in de taart kunt steken en die komt er schoon uit dan is de taart klaar.

Besprenkel de taart met wat poedersuiker.






No comments:

Post a Comment