Monday, December 24, 2012

Kerstjam



Uit het kookboek van de fijnste lunchplek van Amsterdam, Gartine (Taksteeg 7, reserveren is zeer aan te raden) maakte ik eergisteren deze kerstjam. Gartine is zo fijn dat ik even heb geaarzeld over het prijsgeven van dit adres. Je kunt bij Gartine heerlijk lunchen en ze hebben ook een hele goede high tea. Toen ik één van de eigenaren vertelde dat ik lactoseintolerant ben, kwam hij pardoes op de proppen met een gestoofd peertje en kokosmelkijs omdat ik de scone met clotted cream niet kon eten. Zo lief! Oh, en had ik al vermeld dat alles daar gewoon ontzettend lekker is? 

Afijn, ik heb de hoeveelheid gehalveerd en had nog steeds genoeg om zeven zeer royale potten te vullen. Iedereen krijgt dit jaar een pot jam voor kerst! 


Voor zes tot zeven potten jam heb je nodig:

1 sinaasappel
1 halve citroen
250 gr cranberry’s
1 kilo rood fruit (ik gebruikte aardbeien, frambozen, bramen en blauwe bessen)
½ tl kaneelpoeder
¼ tl gemberpoeder
½ tl kruidnagelpoeder
½ el anijszaad
3 blokjes anijssuiker
1 dl rode port
620 gram geleisuiker (ik gebruikte 1 pakje marmello en 800 gr suiker: gewoon omdat ik mijn keukenkastje wilde opruimen)

Kook de sinaasappel in zijn geheel 40 minuten in ruim kokend water. Pers de halve citroen uit. Snijd de zachtgekookte sinaasappel in vieren en haal de pitten eruit. Verwarm de cranberry’s en het rode fruit in een ruime pan samen met de kruiden, citroensap, sinaasappel, anijssuiker en de port. Breng aan de kook, blend de jam met een staafmixer. Voeg de geleisuiker toe en laat dit smelten. Giet de jam over in goed schoongemaakte jampotten. 

No comments:

Post a Comment