Tuesday, January 22, 2013

Saucijzenbroodjes




Ik heb al vaker opgebiecht dat ik de winter vroeger helemaal niets aan vond. Het enige opwindende van de wintermaanden vond ik Sinterklaasavond, Kerst en mijn verjaardag. Nu is daar de verjaardag van mijn dochter bijgekomen en mijn nieuwe liefde voor kou. Sinds de komst van mijn dochter kijk ik het liefst naar kindjes met rooie konen op kleine sleetjes. Ik erger me niet langer aan opstandige schooljongens die in de aanslag staan met een sneeuwbal en het allerbelangrijkste: ik ben gestopt met fietsen wanneer het glad is op straat. Mijn besluit om de fiets te laten staan zodra het begint te ijzelen is een hele prettige. Nu geniet ik gewoon van de witte wereld. Vroeger viel ik minstens één keer per winter en gaf ik de sneeuw de schuld. Wat een hoop frustratie, woede en angst. Nu is het januari en het gaat tot nu toe goed. Een belangrijk voordeel van de kou is bovendien dat je lekker vette dingen kunt eten en dat je al dat vet met een stevige winterwandeling weer verbrandt. Voor vandaag presenteer ik de saucijzenbroodjes van Yvette van Boven. Ik maakte ze in de kerstvakantie maar ze lijken me ook uitermate geschikt voor na een barre schaatstocht.
Dit is het recept voor 15 broodjes. Je kunt ze in de vriezer bewaren en bakken wanneer je er zin in hebt.

1 kg rundergehakt (van de bioslager natuurlijk) 
1 ei
3 el ketchup
75 ml ketjap
1 el worcestershiresauce
1 el kaneel
1 el piment of speculaaskruiden
1 tl nootmuskaat
2 el mosterd
1 handje paneermeel
scheut Tabasco, naar smaak
1 kleine tl zout

voor eromheen: 15 blaadjes roomboterbladerdeeg (wist u trouwens wel dat de natuurwinkel veganistische bladerdeeg verkoopt voor mensen met een lactoseintolerantie?)
1 ei
wat olie of boter om een bakplaat in te vetten

Kneed alle ingrediënten voor de vulling goed door elkaar in een grote kom. Kijk even met het paneermeel, voeg zoveel toe tot de vulling mooi samenhangend is: niet te nat, maar “zo lekker gladjes en niet plakkerig” (Yvettes woorden, leuk!)

Ontdooi het bladerdeeg en verwarm de oven voor op 180 graden celsius.

Vet een bakplaat in of beleg hem met een vel bakpapier.

Rol voor elk velletje bladerdeeg een worstje van het gehakt.

Vouw het bladerdeeg eromheen en druk vast met uw vingertoppen.

Met een vork drukt u het daarna nog eens beter vast.

Ga door tot alle gehakt en velletjes bladerdeeg op zijn.

Leg alle ongebakken broodjes op een of twee bakplaten en besmeer ze met een losgeklopt eitje.

Bak ze in een minuut of 25-30 mooi goudbruin.  


No comments:

Post a Comment