Sunday, December 2, 2012

Polentapizza met pittige ratatouille




Van de week maakte ik de polentapizza met pittige ratatouille van Yvette en gisteren was het de beurt aan het opgerolde feta en - knoflookbrood met radicchio en munt (recept volgt!). Ik ben om. Fan van Yvette. Yvette van Boven. Haar recepten zijn geweldig. Boven brengt ons in hogere sferen. Ik hoop natuurlijk dat ik het kookboek “Winter” (dit onderstaande recept komt uit het boek “Home made Zomer”) over een paar dagen in mijn schoentje zal vinden. Mocht U nog in dubio zijn over Sinterklaas- of Kerstcadeaus: vraag iets van Yvette. En nee, dit is (helaas) geen gesponsorde blog!

Sinds ik het kookboek van Yotam Ottolenghi “Plenty” bezit maak ik ratatouille altijd met een eetlepel harissa. Door dit kruidenmengsel van rode pepers, knoflook, koriander zout en karwij wordt ratatouille zelfs voor Echtgenoot aanvaardbaar. Harissa koop je in een mooie gele tube bij de Marokkaanse slager of op de markt bij de Marokkaanse olijvenstal. Het heet “Harissa, Le phare du cap bon”. Ik liet het mijn moeder opsturen toen ik nog in New Haven woonde. Zo dol ben ik erop. 

Voor vier personen:

Pikante ratatouille
Grote scheut olijfolie
2 grote uien, in ringen gesneden (ik gebruikte 1 ui en 1 sjalot)
2 tenen knoflook, fijngehakt
½ rode en ½ groene paprika, grof gesneden
1 courgette, in blokjes
1 aubergine, in blokjes
4 lekker grote tomaten, grof gesneden (tsja, dat is een beetje een uitdaging in december)
1 el verse tijm, fijngehakt
1 el harissa of naar smaak
peper en zout
3 el gehakte peterselie

Verhit de olijfolie in een zware pan. Voeg de uien toe en bak ze in een paar minuten zacht en lichtbruin, voeg dan de knoflook toe en bak hem 1 minuut mee. Voeg dan alle andere groenten toe en bak alles op zacht vuur 30 minuten tot het gaar en lekker zacht is. Breng de ratatouille op smaak met harissa, peper, zout en tijm. Overgiet met wat extra olijfolie voor het opdienen. Bestrooi met verse peterselie.

grote polentapizza
1 liter water met 1 el zout
200 gr polenta
50 gr boter
75 gram versgeraspte Parmezaanse kaas
1 portie ratatouille (zoals hierboven beschreven)
50 gr versgeraspte Parmezaanse kaas
olijfolie voor het invetten

Breng het water met het zout aan de kook. Voeg al roerend de polenta in een dunne straal toe en klop tot het een egale massa is. Zet het vuur laag (pas op: polenta spat erg) en zorg dat er geen klontjes ontstaan. Als dat toch gebeurt, klop dan krachtig tot ze verdwenen zijn. De polenta van de natuurwinkel is in tien minuten klaar. Kook de polenta verder volgens de aanwijzingen op de verpakking. Yvette schrijft dat de polenta ongeveer 30 minuten al pruttelend moet garen maar let dus goed op. Sommige polenta is veel sneller klaar!

Roer er dan de boter en de Parmezaanse kaas door en roer tot alles is opgenomen. Proef voorzichtig op peper en zout.
Giet de polenta op een bakplaat ingevet met olijfolie. Strijk hem glad met de achterkant van een natte lepel. Laat de pizza afkoelen en opstijven.

Beleg de polenta met de ook afgekoelde ratatouille. Laat de randen mooi vrij. Betrooi met de geraspte Parmezaanse kaas (of verkruimelde geitenkaas) en zet de pizza in een op 180 graden voorverwarmde oven. Bak hem in 25 minuten tot de randjes goudkleurig beginnen te kleuren.








1 comment:

  1. op haar site staat dat je de kruiden en harissa er al vóór de 30 minuten bij moet doen. Lijkt me ook logisch.

    ReplyDelete