Saturday, March 16, 2013

bietenstamppot met wortel en citroen


Ik ben dol op roze koeken, Nutella, vissticks, falafel, witte chocolade met gepofte rijst en nog het allerergste van allemaal, vegetarische tuinkruidenpaté. Dat is niet bepaald verfijnd. Ik weet het. Ik heb een vriendin die zo chique is dat ze niet houdt van gesmolten kaas. Ik ben iemand die bij het eten van spaghetti bolognese nog drie extra keer Parmezaanse kaas over de pasta schaaft. Ik vond bonen al lekker voordat het deftig werd om Le Puy linzen te eten. En voor mij hoeven het geen Le Puy linzen te zijn. Zelfs spliterwten vind ik best. Het voelt als een hele biecht om dit allemaal toe te geven. Ter verdediging: ik koop altijd goed brood, ik zou nooit kiloknalvlees kopen (integendeel) en ik heb de Nutella vervangen voor Nocciolata van de natuurwinkel. Ik begin mijn dag altijd met bircher muesli, fruit en yoghurt en ik snack met amandelen en gedroogde mango. Ik ben alleen meer van de haring dan van de oesters, zullen we maar zeggen. We kunnen nu eenmaal niet allemaal zo perfect zijn als Mimi http://mimithorisson.com/
Mijn hart vervuld zich niet altijd met vreugde vanwege bloeiende prunusstruiken, zoals bij Mimi. En ik ben ook niet de hele dag overal dankbaar voor. Soms word ik er gillend gek van dat ik sinds de komst van mijn dochter geen boek meer kan lezen en mijn benen niet kan scheren. Mama wordt met de dag hariger en dommer. Sorry!

Stamppot vind ik stiekem ook best lekker, af en toe. Deze bietenstamppot scheurde ik enige tijd geleden uit Allerhande en eten wij met een kabeljauwburger (sorry!). Ik word soms heel blij van dat soort kinder-, smokkel- en troosteten. Ik hoop dat je hier, net zo van kunt genieten, als ik. Gewoon niet doorvertellen.

Met zijn drietjes (twee volwassenen en een dreumes) eten wij:

1 kilootje kruimige aardappelen, geschild in stukken
1 grote winterpeen, in plakjes
een flinke scheut melk
1 citroen, schoongeboend
400 gr geraspte bietjes (zelf gekookt en geraspt of gekocht)
stuk boter
kabeljauwburgers (1 per persoon)
4 el volle yoghurt
1 el sesamzaad

Kook de aardappelen met zout in ongeveer twintig minuten gaar. Voeg na tien minuten de wortel toe. Giet af.

Verwarm een beetje melk. Stamp de aardappelen en de wortel met een pureestamper fijn en meng de melk erdoor.

Rasp de schil van de citroen. Voeg de bietjes en de citroenrasp toe aan de stamppot en breng op smaak met zout en peper. Voeg nog een stuk boter toe en warm een paar minuten door.

Verhit ondertussen een stuk boter in een koekenpan en bak de kabeljauwburger in acht tot tien minuten.

Rooster het sesamzaad in drie minuten goudbruin in een koekenpan zonder olie of boter. Roer het sesamzaad door de yoghurt.

Serveer de stamppot met de kabeljauwburgers en een flinke schep van de yoghurt.

Shhhht, niet verklappen.




No comments:

Post a Comment