Monday, March 4, 2013

Speltsalade met pompoen en venkel



De afgelopen weken heb ik veel nagedacht over mijn blogs. Met name http://evaverwondert.blogspot.nl/  bezorgt mij kopzorgen. Sinds ik weer in Nederland woon verwonder ik me minder. Hoewel het mij een raadsel is waarom er wateroplosbare folie om vaatwastabletten zit of waarom HG’s oplossing tegen zilvervisjes in zo’n grote fles verkocht wordt. Volgens de reclame heb je na één keer gebruiken van het wonderspul “nooit meer last van zilvervisjes”: wat moet ik dan in vredesnaam met de rest van die fles? De hele wereld zilvervisjesvrij maken? Ik erger me bovendien groen en geel aan al die mensen die “helemaal leuk" en "helemaal top(pie)" zeggen. “Spijkerbroekje, bloesje erin, hakjes”: “helemaal leuk!” 

Vannacht schrok ik wakker. Mijn blog van gisteren http://evakooktover.blogspot.nl/search?q=pannenkoeken bevatte het werkwoord “versnaperen”. Ik weet niet hoe ik daarop ben gekomen. Volgens mij bestaat het woord niet en ik bedoelde “vergapen” maar in zekere zin bedoelde ik ook “versnaperen”. Wat ik namelijk bedoelde uit te drukken was het plezier in het kijken naar schoonheid en de gelukzalige anticipatie/de belofte dat je misschien zelf ooit ook zo mooi zou kunnen wonen. Het kijken naar mooie dingen als het eten van een stuk chocolade of een andere lekkere versnapering.

Samenvattend komt het hier op neer: ik schrijf minder maar kook meer, ben liever blij dan cynisch maar beste lezer, verlaat mij niet! Mocht er echt een dringende behoefte aan ergernissen ontstaan dan kan ik altijd zien wat ik kan doen. Zolang Emile Ratelband zich met zijn dikke lijf in een skipak hijst voor programma’s als “Vliegende Hollanders” en dan niet van de schans durft te springen heb ik altijd materiaal. Geloof me.

Voor vandaag een salade met spelt.

Het recept komt uit "Veg!":

1 kleine flespompoen, in kleine blokjes gesneden
4-5 el olijfolie
2-3 venkelknollen, in grove stukken (bewaar het groen als dat eraan zit)
1 teentje knoflook, fijngehakt
50 gr walnoten
200 gr spelt (te koop bij de natuurwinkel)
sap van een halve citroen
20 gr harde geitenkaas of Parmezaanse kaas, geraspt, plus wat extra voor erbij
klein handje peterselie
zeezout en versgemalen peper

Verwarm de oven voor op 190 graden Celsius. Doe de stukken pompoen over in een grote braadslede. 

Sprenkel er 2 el olijfolie over en breng goed op smaak met zout en peper. Roer even door, zodat de pompoen met de olie bedekt is.

Zet in de oven. Snijd ondertussen de venkel en voeg de venkel en het teentje knoflook na vijftien minuten toe. Roer even door met een extra eetlepel olijfolie. Laat twintig minuten in de oven staan (bij mij duurde dit overigens bijna veertig minuten) tot de groente zacht is en aan de randen begint te karamelliseren. 

Strooi de walnoten erover en zet nog ongeveer tien minuten in de oven. De noten moeten dan licht geroosterd en geurend zijn. Als je de salade warm wilt eten (JA, veeeeeel lekkerder!) kun je de groente direct uit de oven door de spelt roeren.

Kook de spelt terwijl de groenten in de oven staan in ruim en goed gezouten water tot het gaar is maar nog wel bijt heeft. Bij spelt duurt dat, in mijn optiek, vijfentwintig minuten. Giet af en laat wat afkoelen. Roer de gebakken groenten, walnoten en olie uit de braadslede erdoor, de rest van de olie, het citroensap, de kaas, peterselie en het venkelgroen. Breng op smaak met zout en peper en schaaf er wat extra kaas over.

No comments:

Post a Comment