Friday, April 26, 2013

Griekse hamburgers



Ik had vandaag de hele dag zin in hamburgers. Dat kan ik soms zo hebben. Dat kwam omdat ik dinsdagochtend in café Kostverloren een kop koffie had gedronken en had gelezen dat je daar sportwedstrijden kunt kijken en dan hamburgers kunt eten. Op de kaart stond een hamburger met fetakaas en zongedroogde tomaten. Opeens realiseerde ik me dat ik nog heel veel feta in de koelkast had liggen. En koriander en verse munt bovendien. Ik kocht wat biologisch rundergehakt, een rode paprika, een courgette en tomaten en zo werd deze hamburger geboren. Ik schrijf nu direct het recept op omdat ik bang ben dat ik het recept anders weer vergeet. Dat zou jammer zijn want ik wil dit vaker eten! De exacte hoeveelheden kan ik je niet geven. Hamburgers spreken voor zich. 

Voor twee personen (en een half)
Voor de hamburgers:
Handvol koriander
Twee takjes verse munt
Een bakje rundergehakt
Een snuf komijn
Een snuf paprikapoeder
100 gr feta
1 rode ui, fijngesnipperd
olijfolie
zout en peper
teentje fijngehakte knoflook 
garnering:
handvol slabladeren
1 courgette
1 rode paprika
2 tomaten in schijfjes
2 Italiaanse bollen

Meng alle bovenstaande ingrediënten door elkaar en rol er burgers van. Leg de hamburgers op een bord en laat ze even opstijven in de koelkast. In de tussentijd gril je de rode paprika en courgette in de grillpan. Haal de groenten eruit en leg de hamburgers op de inmiddels hete grillpan. Bak de burgers tot de door jou gewenste gaarheid. Snijd je broodje open, beleg met de hamburger, de geroosterde groenten, tomaat en sla, open je mond zo wijd mogelijk en neem de grootst mogelijke hap. Lekker he?



No comments:

Post a Comment