Tuesday, May 14, 2013

Daslooksoep



Het afgelopen weekend brachten we door in een heel mooi huis met een geweldige tuin in Berg en Terblijt, in de buurt van Maastricht. We logeerden in het huis van de ouders van hele goede vrienden. Na een paar dagen in een minder stedelijke omgeving mét een grote prachtige tuin vraag ik me altijd af waarom ik toch zo graag in Amsterdam wil wonen. Ik smelt wanneer ik mijn dochter met takjes in de weer zie. Ik bleef er bijna in van ontroering toen ik haar tussen de daslook zag dartelen.


In de hele fijne woonkeuken van het huis lag een boekje met recepten voor daslook. Daslook is namelijk niet alleen een mooie plant: het is ook een hele smakelijke plant!
In het receptenboekje stond dat de daslook nóg lekkerder is voordat hij begint met bloeien. Ik kan u echter verzekeren dat bloeiende daslook ook heel lekker is. De bloemetjes gebruikte ik om mijn daslooksoep te garneren. De overgebleven bloemetjes staan nu in een vaasje.

Toen ik mijn moeder - een echte stadse - vertelde dat ik haar kleindochter daslooksoep aan het voeren was schrok ze enorm. Ze is bang dat ik mijn dochter vergiftig met al die rare fratsen. Groente koop je immers in de winkel of op de markt: die pluk je niet zelf. Ze was bang dat ik haar misschien een giftige plant zou voeren. Helemaal gek is dat niet: je moet daslook niet verwarren met het lelietje-van-dalen! 

Wat ik heel verrassend vond aan de daslooksoep is dat hij bijna romig was, zonder dat er slagroom aan de soep was toegevoegd. Het zijn de zijdezachte daslookblaadjes die voor die fluweelachtige structuur zorgen. De soep is zó klaar en het is genoeg voor vier kommen.

1 sjalot
1 el boter
1 grote aardappel (geschild en geraspt)
500 ml groentebouillon
3 el droge witte wijn
80 gr daslookblaadjes
zout en peper
daslookbloemen om te garneren

Pel de sjalot en snijd in kleine stukjes. Fruit deze glazig in een eetlepel boter. Schil en rasp de aardappel, voeg hem toe. Giet hier de bouillon en wijn bij en laat dit vijftien minuten pruttelen.

Was de daslookblaadjes, dep ze droog, hak ze grof en doe ze in de pan. Laat ze al roerend even warm worden. Pureer de soep met een staafmixer en breng op smaak met zout en peper. Garneer de soep met daslookbloemetjes.




No comments:

Post a Comment